13 marca 2023 roku uczniowie klasy 6b podczas lekcji geografii, szukali odpowiedzi na pytanie:
Skąd czerpiemy energię elektryczną? Pomysłów było wiele, prawdziwa burza mózgów!
Po podsumowaniu wszystkich wypowiedzi stwierdzono, że energię elektryczną można czerpać z różnych źródeł.
I tak - woda, słońce, wiatr to przykłady odnawialnych źródeł energii, natomiast węgiel, ropa naftowa czy gaz ziemny są
nieodnawialnymi źródłami energii. Następnie uczniowie zbadali zależność między warunkami środowiska przyrodniczego
a sposobem wytwarzania energii elektrycznej. Analizując mapę Europy przedstawiającą różne rodzaje elektrowni,
można stwierdzić, że największą część energii elektrycznej wytwarza się w elektrowniach cieplnych, opalanych węglem,
które negatywnie wpływają na środowisko ze względu na duże zanieczyszczenie powietrza.
Wzrasta jednak znaczenie energii pozyskiwanej z odnawialnych źródeł energii - OZE.
Na koniec lekcji uczniowie podjęli się próby wytworzenia energii elektrycznej, wykorzystując siłę wiatru.
Przygotowali do tego doświadczenia: wiatrak, silnik i miernik energii elektrycznej
- pomoce z projektu „Laboratoria przyszłości”.
Wiatrak napędzany był podmuchami powietrza powstałego na skutek pracy suszarek do włosów.
W zależności od siły wiatru produkowana wartość energii elektrycznej rosła lub się zmniejszała.
Doświadczenie to jest potwierdzeniem, że wiatr może być wykorzystany do produkcji energii.
Podczas lekcji uczniowie poznali i utrwalili wiadomości związane z pozyskiwaniem energii elektrycznej
z różnych źródeł oraz ich wpływu na środowisko naturalne.
Poprzez zabawę i działania praktyczne nawet trudne zagadnienia stają się przyjazne i zrozumiałe.